České pověsti pro malé děti
Martina Drijverová + Dagmar Ježková
Kniha je vybrána podle několika základních hledisek (požadavků) pro
práci s textem u dětí s SPU:
- typ a velikost písma odpovídá čtenářské dovednosti a schopnosti
- jednotlivé kapitoly jsou přiměřeně dlouhé
- obsahují stylisticky nenáročné věty
- články jsou obsahově uzavřené (dítě nepracuje s textem vytrženým z kontextu
a lépe může sledovat dějovou linii)
Jednotlivé pracovní listy mají
vždy čtyři základní úkoly:
1. Sleduje nácvik orientace v textu, žák pouze doplní chybějící slova
do věty – tedy má tištěný vzor. Pasivně opisuje. Vyhledávat věty lze
zpočátku i společně.
2. Slouží k nácviku čtení s porozuměním. Obsahuje otázky, které jsou
položeny tak, aby přesné znění odpovědi bylo možné najít v textu a
opsat (přepsat) je. Umožňují jednoslovné vyjádření odpovědi.
Až později žáci získají dovednost odpovědět vlastními slovy. |
 |
3. Napomáhá nácviku orientace v textu
a zároveň zajišťuje reedukační funkci těchto aktivit. Zlepšuje oční
pohyby, sledovat řádek, linku, pravolevou orientaci, uvědomění členění
textu na slova, věty…
Tuto činnost lze provádět i společně formou soutěží, kdo slova nejrychleji
najde…
4. Podporuje multisenzoriální přístup, kde je snahou při reedukaci
zapojit, co nejvíce smyslů (sluch, zrak) i motoriku (pohyb).
Krátké slabiky žáci vytleskávají, dlouhé znázorňují pohybem ruky odshora
dolů, tím si uvědomují psaní diakritických znamének – čárky.
Může být zařazena fonematická sluchová analýza - vyslovení jednotlivých
hlásek, tzv. ,,robotí řeč“ (dítě mluví jako robot po jednotlivých
hláskách)
Zkušenější žáci mohou svoji práci samostatně kontrolovat pomocí listu B,
který obsahuje správné odpovědi. U úkolů č. 2 předpokládané odpovědi -
mohou se trochu lišit s ohledem na míru schopnosti dítěte vyjadřovat se.
Náročnost úkolů je zvyšována postupně. Zadání se však nemění, protože
dovednost plnit úkoly se získává jejich opakováním. Mění se obsah a
náročnost, forma je zachována.
Pracovní listy stáhnete
ZDE
Mgr. Dana Stoulilová, ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35
Testy v elektronické podobě najdete
ZDE
|