České pověsti pro malé děti
Martina Drijverová + Dagmar Ježková

Kniha je vybrána podle několika základních hledisek (požadavků) pro práci s textem u dětí s SPU:
- typ a velikost písma odpovídá čtenářské dovednosti a schopnosti
- jednotlivé kapitoly jsou přiměřeně dlouhé
- obsahují stylisticky nenáročné věty
- články jsou obsahově uzavřené (dítě nepracuje s textem vytrženým z kontextu a lépe může sledovat dějovou linii)
 

Jednotlivé pracovní listy mají vždy čtyři základní úkoly:

1. Sleduje nácvik orientace v textu, žák pouze doplní chybějící slova do věty – tedy má tištěný vzor. Pasivně opisuje. Vyhledávat věty lze zpočátku i společně.

2. Slouží k nácviku čtení s porozuměním. Obsahuje otázky, které jsou položeny tak, aby přesné znění odpovědi bylo možné najít v textu a opsat (přepsat) je. Umožňují jednoslovné vyjádření odpovědi.
Až později žáci získají dovednost odpovědět vlastními slovy.

3. Napomáhá nácviku orientace v textu a zároveň zajišťuje reedukační funkci těchto aktivit. Zlepšuje oční pohyby, sledovat řádek, linku, pravolevou orientaci, uvědomění členění textu na slova, věty…
Tuto činnost lze provádět i společně formou soutěží, kdo slova nejrychleji najde…

4. Podporuje multisenzoriální přístup, kde je snahou při reedukaci zapojit, co nejvíce smyslů (sluch, zrak) i motoriku (pohyb).
Krátké slabiky žáci vytleskávají, dlouhé znázorňují pohybem ruky odshora dolů, tím si uvědomují psaní diakritických znamének – čárky.
Může být zařazena fonematická sluchová analýza - vyslovení jednotlivých hlásek, tzv. ,,robotí řeč“ (dítě mluví jako robot po jednotlivých hláskách)


Zkušenější žáci mohou svoji práci samostatně kontrolovat pomocí listu B, který obsahuje správné odpovědi. U úkolů č. 2 předpokládané odpovědi - mohou se trochu lišit s ohledem na míru schopnosti dítěte vyjadřovat se.

Náročnost úkolů je zvyšována postupně. Zadání se však nemění, protože dovednost plnit úkoly se získává jejich opakováním. Mění se obsah a náročnost, forma je zachována.

 

Pracovní listy stáhnete ZDE
                                             Mgr. Dana Stoulilová, ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35

Testy v elektronické podobě najdete ZDE